Je kent het wel. De gesprekken op de maandagmorgen die iedere keer weer hetzelfde zijn. Er is gesport, bij opa en oma op bezoek geweest en er zit altijd wel een logeerpartijtje tussen. De kinderen die vrij mondig zijn en zich wel durven te presenteren laten wel van zich horen. Anderen vinden het nog altijd spannend om te spreken in een grote groep. Al is het de klas waar ze al jaren inzitten. Je wilt ook deze kinderen graag horen en laat ze alsnog vertellen. Juist of niet juist? Voor beide vallen argumenten te verzinnen. Kinderen laten vertellen in kleine groepjes kan natuurlijk ook. Zo zijn er tal van varianten te bedenken om de maandagochtend te starten.
Afgelopen januari had ik het volgende bedacht. Ik gaf alle kinderen een waxinelichtje (zo'n elektrische) en we verzamelden in het speellokaal. Iedereen deed de schoenen uit en we gingen in een grote kring zitten. Het was buiten nog schemerig en dat zorgde voor een intieme sfeer. We hadden elkaar 2 weken niet gezien. Er viel dus genoeg te vertellen. Hoe ga je dat doen met 30 kinderen. Per persoon 3 minuten vertellen is niet veel, maar dan ben je 1,5 uur verder. Ik wilde wel dat ze wat van elkaar te weten kwamen. Oog en oor voor elkaar. Ik had van te voren vragen bedacht de ik wilde stellen. De kaarsjes bleven op de grond staan en iedereen ging achter zijn kaars staan en nog een grote pas achterwaarts. Het vragenvuur kon beginnen. Zet een stap voorwaarts als je de vraag kun beantwoorden. Jij als leerkracht kunt dan zelf bepalen bij welke vraag je bij welk kind kunt doorvragen.
Morgen starten we weer na een vakantieperiode van 1 week. Dit vraagt om een herhaling. We laten de kaarsjes maar even achterwege, maar de werkvorm kunnen we weer uitstekend toepassen. Kinderen hebben er trouwens ook om gevraagd om het vaker op deze manier te doen. Het spreekt ze aan. Een keer wat anders en bij iedere vraag word je betrokken. De eerste vragen had ik snel op een rijtje. Daarna maar snel hulp gevraagd via twitter. Al snel kwamen de vragen voorbij van @carlamondig @liesmol65 @kardonsch @josmontulet @elske_elee @cecileurlings @Bikkeltje Kortom, genoeg tips en adviezen. Hieronder het lijstje waar we morgen mee gaan starten. Ik begin de aftrap en geef daarna het stokje door aan een andere leerling. Hij/Zij kiest een vraag en gaat daarna doorvragen. Uiteindelijk is er ook nog ruimte voor vragen waar kinderen mee komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten