dinsdag 4 maart 2014

Nieuwsbegrip


Iedere week staat een tekst centraal van Nieuwsbegrip. Actueel, interessant en mooie verwerkingsopdrachten. Kunnen we dit voor de kinderen nóg interessanter maken dacht ik bij mezelf? Volgens mij kan dat. De kinderen gingen de tekst lezen, zoals ze altijd doen. Ze kregen van mij een groen-rood-geel kaartje. Op de rode schrijf je een "opzoek-vraag", op de groene een "mening-vraag" en je mag kiezen welke vraag je schrijft op het gele kaartje.
Ze moesten allereerst een vraag stellen over de eerste alinea. Welk kaartje ze gebruikten mochten ze zelf kiezen. Na het noteren van de vraag schreven ze op de achterkant het antwoord (niet bij een "mening-vraag" uiteraard). De kinderen liepen door de klas vervolgens werden in tweetallen vragen gesteld en antwoorden uitgewisseld. Hierna moesten ze van kaartje ruilen. Je liep dan rond met de vraag van de ander. Dit deden we zo 3x.
Wie had er een "mening-vraag"? Wie had er een "opzoek-vraag"? Welke vraag is lastiger te beantwoorden?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen