donderdag 20 maart 2014

ipon 2014

Vandaag voor het eerst een bezoek gebracht aan ipon2014, hét onderwijs en ict evenement. Ik wilde hier graag bij zijn. Wat speelt er in onderwijsland op ict gebied? Wat zijn de vernieuwingen die aan zouden sluiten bij onze huidige visie? Niet afgaan op hetgeen er al is en wat je zoal om je heen ziet gebeuren. Nee, zelf koers bepalen.
De trein was keurig op tijd en bracht me binnen anderhalf uur op de plek van bestemming, Utrecht centraal. Lopend naar de jaarbeurs was het nog een klein kwartiertje. Ik zou ruim op tijd zijn voor de eerste keynote speaker: Jelmer Evers. Nog niet eens binnen en ik liep Sander Gordijn al tegen het lijf. Een gedreven leerkracht van groep 2 uit Meppel. Ik leerde Sander enkele maanden geleden kennen bij de KidsCrowd in Maarssen. Gesproken over de stand van zaken op elkaars scholen en over de mooie dingen van het onderwijs.
Er waren ook andere bekenden aan het werk: Erik Redegeld, Jan-Jaap Klomp, Frank Reinders, Henk van Gils, Karin Winters. Ook gesprek met Marcel Kesselring was prettig. Werkend bij innofun, ondersteuning bieden bij implementatie van bv tablets in het onderwijs. Ict, maar wel heel erg toegespitst op de praktijk. Spreekt me aan.
De keynote van Jelmer werd druk bezocht. In een rumoerig hal vertelde hij over flipping the classroom, gamification en leerlinggestuurd onderwijs. Mooie idealen die zeker verspreid moeten worden onder het onderwijsveld. Het boek dat hij geschreven heeft staat inmiddels op mijn verlanglijstje: Het alternatief.
Op de beurs veel mannen in keurige pakken die heel graag van de folders af wilden komen. Ik hield mijn tas gesloten, daar kwam ik immers niet voor. Ik kwam voor de toepassingen van tablets in het PO én om te ontmoeten. Er was dit jaar immers een stand van/voor Edubloggers.


Ik had al veel goede verhalen gehoord over prowise. Via de timeline van twitter zie je mooie lesideeën die gemaakt zijn met proconnect. Ik wilde dat wel eens met eigen ogen zien. Mooi hoor. Een terechte onderscheiding ontvangen dit jaar op de ipon voor hun content.
Volgens mij willen we dat kinderen enthousiast zijn, hoge betrokkenheid tonen en leren met én van elkaar... Daar past proconnect wat mij betreft prima bij. Interactie en levendige lessen zul je krijgen als je proconnect gebruikt binnen je lessen. Je stuurt bv de opdracht/quiz die op het bord staat naar de leerlingen en je laat ze daarna ook de gemaakte opdrachten versturen naar het bord. Kortom: interactie tussen het digitale bord en "any device". Woordwolken, spacerace, quiz, mindmap etc. Ik zie ook de gebruiksvriendelijkheid in. Het bedrijf Prowise is daarnaast ook nog eens een energiek bedrijf dat blijft ontwikkelen en innoveren.


Bij de Edubloggers stand stonden de nodige bloggers. Mensen uit het onderwijs veld die met enige regelmaat schrijven wat ze doen en wat ze bezig houdt. Veel gelijkgestemden met passie voor het vak. Altijd goed om te horen waar iedereen mee bezig is en om hulp te vragen én hulp te bieden. Waar we nu staan met het onderwijs, dat weten we. Waar we naartoe willen, dat weten we. Dat het vroeg of laat ook gaat gebeuren........dat weten we óók.




Heeft deze dag me gebracht waarvoor ik ging? Mwah, ja, zeg ik heel voorzichtig. Ik had gehoopt meer innovatieve ict ontwikkelingen te zien die waren gekoppeld aan onderwijs. Nu stond het bij menig standhouder los van de onderwijswerkvloer vond ik. Ik kan de komende tijd wel vooruit, ik weet mijn koers. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten