dinsdag 4 november 2014

Blits #game-on

De tussentoets van blits heb ik inmiddels al aangepast en meerdere malen toegepast. Gelukkig staat de tussentoets B al weer bijna op het programma. Gewoon nieuwsgierig hoe de kinderen daarbij gaan scoren en wie nu de eeuwige roem verdient. Er zijn nogal wat kinderen in de klas die het lastig vinden om kaarten te lezen en informatie uit grafieken en tabellen te lezen.
Iedere klas heeft deze leerlingen volgens mij. JUIST deze leerlingen moeten dan hetgeen ze lastig vinden NOG eens extra oefenen. Mmmm, wat als we nu eens de standaard les leuker maken. Wat zijn dán de mogelijkheden? Bereik ik dan wel deze kinderen zonder ze extra lastig te vallen met lesstof waar ze mee stoeien? Je begint te denken en voor je het weet heb je het.....let the game begin.


Ik wilde graag weer een spel maken. Beetje in de trant van de toetslessen. Ik wist dat we op school 'geld' hadden, dat kon ik mooi gebruiken. Alle kids een start budget geven en eens kijken wie er aan het eind het meeste geld weet te bemachtigen door de vragen correct te beantwoorden. Geld hangen aan een vraag en cashen maar...... Wat kan daar nog bij? Hoe maak ik het voor de kinderen nóg interessanter?
Oké, geld verdienen is een goed idee, maar je gaat ook geld inleveren voor iedere vraag die niet correct is beantwoord. De basis is nu gelegd. We geven ze ook nog een extra euro als de gehele opgave correct is beantwoord. De verdubbelaar (de dobbelsteen) mochten ze leggen op 1 opgave naar keuze. Je krijgt het dubbele aantal euro's. Makkelijk verdienen. Mocht je echter negatief gaan scoren (Je hebt meer antwoorden fout dan goed) dan moet je wel het te betalen aantal euro's dubbel en dwars aan de bank betalen. Op 1 leerling na zetten de kinderen hun verdubbelaar in. Deze leerling was bang dat ze te veel fouten zou hebben en zo veel zou moeten betalen aan de bank. De volgende keer gaat ze 'm wel gebruiken. Ze was toch beter dan dat ze zelf dacht.


 

De joker. Deze mocht worden gebruikt bij opgave 1 óf 2. Je mocht hem ook niet inzetten. Dit was een dilemma voor sommige kinderen. Hoe werkte hij? De opgaven waren onderverdeeld in deelvragen, 4 om precies te zijn. Mocht je een deelvraag fout hebben dan zou de joker 1 zo'n deelvraag vervangen en zou je daarvoor nog geld ontvangen, maar...... Wat als je nu alsnog alle deelvragen goed hebt en je hebt de joker toch ingezet? Dan heb je dikke pech. Je krijgt dan voor de gehele opgave géén geld.

Het uitleggen van het spel nam wat tijd in beslag, maar vanaf het allereerste moment van spelen hebben alle leerlingen zich voor 100% ingezet. De betrokkenheid was hoog en ik ben er van overtuigd dat kinderen het aandachtiger maken dan anders.



Ik kan niet wachten tot volgende week, de volgende les van Blits. Eens kijken wat de reactie van de kinderen is als we het wederom op deze wijze gaan spelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen