zondag 11 januari 2015

"Meester, ik ben klaar. Wat mag ik nu gaan doen?"

"Meester, ik ben klaar. Wat mag ik nu gaan doen?"
Je kent het wel, de snelle leerlingen die weinig instructie nodig hebben en vlot klaar zijn met het reguliere schoolwerk. Het werk vlot én goed maken.
Als leerkracht zijnde werk ik met het 6 fasen instructie model, zoals zoveel leerkrachten in het basisonderwijs. Terugblikken, doelen stellen, balkonscène ga zo maar door. En iedere keer bedenken wat de leerlingen kunnen/moeten doen als ze klaar zijn met de les. Niet altijd, maar regelmatig laten we deze leerlingen dan verder werken aan de een of andere taak. Over het nut van de taak/(klaar-)opdracht kun je twisten. Dat wilde ik in het nieuwe kalenderjaar graag anders.



Aan de keukentafel aan de bak met een groot vel en daarop alle gedachten schrijven die in mijn hoofd rondgingen. Wat wil ik? Hoe zie ik het onderwijs? Wat is mijn rol gedurende de dag? Wat wil ik de leerling bijbrengen naast het cognitieve? Waar heeft de leerling behoefte aan? De laatste vraag is wellicht de meest relevante vraag. Als leerkracht zijnde in de huid kruipen van het kind en je verplaatsen in hetgeen wat hij/zij nodig heeft. Op dat moment zijn het natuurlijk allemaal aannames van mijn kant, maar ik denk dat ik de kinderen de afgelopen maanden voldoende heb gezien en gehoord. Ik denk te weten wat ze fijn vinden en waar ze behoefte aan hebben.
Vanuit mijn opvattingen van dat moment maar eens aan de slag gegaan.


Vanaf januari wilde ik graag meerdere zaken inpassen binnen mijn manier van onderwijs geven.
1 Ik vond mijn rol als leerkracht te veel sturend.
2 Ik wilde de leerlingen meer verantwoordelijkheid geven.
3 Leerlingen nog meer laten werken op hun niveau.
4 Meer gebruik maken van ICT middelen in de praktijk.
5 Leerlingen meer inspraak geven in hun eigen leerproces.
Nogal wat punten waar ik de afgelopen maanden al in mindere of meerdere mate mee bezig ben geweest. Een hele klus om dit allemaal ineens aan te pakken. Toch proberen, toch doen.

Wat heb ik allemaal nodig om bovenstaande punten uit te voeren? Die punten ook maar allemaal op papier gezet. Het uitzoeken kon beginnen. Welke instructies geef ik en wat is zelfstandig uit te voeren? Wat is het niveau per leerling per cognitief gebied? Welke extra materialen ga/kan ik inzetten? Hoe krijgen de leerlingen inzichtelijk waar ze staan en wat er van ze verwacht wordt?



De eerste dag van het nieuwe jaar. We gaan van start. Eerst elkaar weer zien en ervaringen uitdelen na elkaar 2 weken niet te hebben gezien. Na de ochtendpauze de kinderen meenemen in mijn hoofd.

Ik zal hieronder stap voor stap uitleggen hoe de kinderen werken aan de taak.

1 De leerlingen krijgen een weekoverzicht. Hierop staan de instructies voor de kleine pauze. Na de kleine pauze is ruimte om de eigen lessen in te plannen. Welke dit zijn, staat beschreven op dat blad. Ook staat op het weekoverzicht genoteerd wanneer ik extra instructie geef.

2 De leerlingen hebben allemaal een persoonlijk blad gekregen. Ze zijn allemaal per vakgebied ingedeeld in een niveau. Op het vorige blad staat beschreven of ze dan een extra instructie krijgen en of er een extra opdracht moet worden gemaakt in die week.

3 De leerlingen kleuren op het eerst gekregen blad in welk niveaugroep (onderaan blad) ze zitten.

4 Ze zien nu of ze extra instructie krijgen en of ze een extra opdracht moeten maken. Deze zaken worden vervolgens in het schema "geblokt" en gepland.

5 Tenslotte worden de lessen gepland die voor alle kinderen gelden.


Nu, één week verder.
Ging alles vlekkeloos? Nee, dat niet.
Problemen opgelost? Samen zijn we een heel eind gekomen.
Tevreden over het resultaat tot op heden? Ikzelf, héél tevreden.
En de leerlingen dan, wat vinden zij ervan. Lees de tops en tips van ze hieronder.

We zijn samen een reis aangegaan. Wat de eindbestemming zal zijn, dat weet niemand. Dat het een enerverende reis zal worden, dat staat vast. Een reis met af en toe een tussenstop en een extra overnachting. Een reis met oponthoud? Zou kunnen, we kijken wel.
Met dit gezelschap op reis met mij als reisleider. Dan te voet en dan wat sneller met de trein.



1 opmerking:

  1. Deze reactie wilde ik op hetkind.org plaatsen maar zonder Facebook kan dat niet. Ik wil geen Facebook-account en daarom knipte en plakte ik het volgende hier:



    'Een 6 fasen-instructie-model zoals zovelen in het basisonderwijs' Dat klinkt alsof er computers geprogrammeerd worden. Kinderen stap-voor-stap bij de hand nemen zodat ze niet meer vallen. En dat in groep 8. Heel goed dat je dat wilt los wilt laten en zoekt naar andere wegen. Overigens niet alleen voor degenen die vlot en snel zijn.


    Ik ga nu snel je blog verder lezen. Met verschillende scholen werk ik samen om juist het onderwijsavontuur te zoeken in de dingen die je kunt doen naast het cursorische inoefenen van de schoolse vaardigheden als technisch lezen, cijferen, schrijven, spelling, e.d.

    succes!

    BeantwoordenVerwijderen