zaterdag 2 maart 2013

theatermiddag en overige zaken.

Wauw, wat hebben we samen genoten van de theatermiddag. De presentatie was formidabel, maar zeker de weg er naartoe was super. Eerst hebben we met de klas besproken wat we wilden gaan doen. Er kwamen 3 voorstellen uit de bus die duidelijk de meeste stemmen kregen. Ik had het idee om deze 3 samen te voegen. Leek mij een mooi compromis. Even controleren bij de kinderen of zij er ook zo over dachten. Dat deden we met de "thumb-tool". De thumb-tool is gewoon je eigen duim waarmee je aan kunt geven of je het ergens mee eens bent of niet. Steun ik het voorstel of steun ik het niet. Als je het er niet mee eens bent, moet je wel met een alternatief komen. De duimen gingen massaal naar beneden. Het merendeel was gewoon voor 1 item. Oké, toch goed dat ik dat even heb gechecked bij de kids.


De nieuwsuitzendig, daarmee gingen we aan de slag. Nou ja, we. Het waren met name de kinderen die het werk deden en ik begeleidde ze erbij. Welke nieuwsberichten willen we presenteren en wie gaat waarbij helpen? Alle kinderen kregen een taak: presenteren, rol, camera bedienen, filmen, monteren en hengelen. Er zat voor iedereen iets leuks bij. In de week van de theatermiddag zijn ze iedere dag gaan oefenen. Item bespreken met je groepje en vervolgens een script schrijven.
De items werden gefilmd (door kinderen zelf) of werden live gespeeld tijdens de middag. Alle nieuwsonderdelen waren hartstikke goed en netjes uitgewerkt. Alle groepen hadden hun onderdeel voor elkaar en samen hebben ze er een prachtig geheel van gemaakt. We waren er samen heel erg trots op. En terecht. Er staan inmiddels enkele fragmenten op Edmodo. De gehele voorstelling is gefilmd, maar het bestand is erg groot. Uploaden lukt me niet. Kinderen kunnen bv USB meenemen en zo de opname krijgen.
Het belooft wat voor de musical voor over een aantal weken.

3x in de week hebben we in de klas een check-in. De check-in doen we om elkaar 's ochtends vroeg te zien en te horen. Van te voren heb ik een vraag geformuleerd en de kinderen geven hier in de kring antwoord op. Als je aan de beurt bent begroet je degeen die naast je staat en geeft jouw mening. De rest van de kring luistert hiernaar. Zo maken we in de klas ook gebruik van een check-up en een check-out. De laatste hebben we vrijdagmiddag gebruikt na ons optreden. De vraag was: waar ben jij trots op? Het mag iets van jezelf zijn of van een ander. Wat hier gebeurde was heel waardevol. De één vond van zichzelf iets heel erg goed, maar er werden over en weer complimenten aan elkaar gegeven. Naderhand volgde er spontaan een applaus. Super.
We werken nu 2 weken met een weektaak. Wat een verschil tussen de eerste en de tweede week. Het is nu zo dat zeker de helft van de klas de weektaak al af krijgt. Het is natuurlijk de bedoeling dat je deze probeert af te krijgen, maar het gaat mij ook zeker om de manier hoe jij met een weektaak omgaat. Het plannen gaat al steeds beter bij ze, ze vragen hulp aan elkaar, ze hangen hun naamkaartje op het bord waarmee ze aangeven dat ze nog graag iets willen weten, de verlengde instructies worden als positief ervaren, kinderen aan ook zélf aan de slag als ze klaar zijn met de weektaak.

Iedere maandag stellen alle kinderen zichzelf een doel voor de komende week. Waar ga je op letten en hoe zie ik dat je daar mee aan de slag gaat? Een kind kan zich als doel stellen: deze week ben ik gerichter met mijn weektaak bezig. Dat laat ik zien door meteen met mijn weektaak te beginnen als we starten. Dit doel is goed te beoordelen door het kind en door mij.
Afgelopen vrijdag begonnen we met een "line-up". De leerlingen kregen de opdracht om in 1 lijn te gaan staan. Ze hadden daarvoor 2 minuten de tijd. Hoe heb jij deze week aan je weektaak gewerkt? Het is best lastig om met deze vraag in een line-up te gaan staan. Het is een persoonlijke vraag. Alle kinderen bewogen zich naar het positieve gedeelte van de lijn, maar iemand moest de rij starten en iemand moest de rij sluiten. Binnen 1 minuut stond de lijn. Keurig.
De vragenronde van mijn kant kon beginnen. Waarom sta jij op dit punt van de lijn? Het viel mij op dat de kinderen een heel goed zelfbeeld hadden. Ze konden goed verwoorden waarom ze op die plek van de lijn stonden. Ze konden ook verwoorden hoe ze het volgende week gaan doen. Op school noemen we dit: "Even better if..."
Vraag maar eens aan uw kind wat zijn/haar doel is van de komende week.

Onze deur van de klas hangt he-le-maal vol met allemaal post-it briefjes. De kinderen kregen de opdracht. Schrijf op het ene blaadje: "What went well?" en op het andere blaadje: "Even better if..." Het moetst gaan over de klas. Wat hebben wij als klas goed gedaan en wat kunnen we als klas nóg beter doen. De kinderen kiezen een doel voor komende week en aan het eind van de week kijken we of dat gehaald is. Dan verplaatsen we de post-it van even better if naar what went well. Zo zal het veld van what went well steeds worden uitgebreid.

Fijn weekend allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten