woensdag 18 juni 2014

Nog geen camping gevonden? Geen probleem.




Wat als je als leerkracht zijnde nog geen camping in Nederland hebt geboekt, terwijl de deuren van de school toch echt sluiten over enkele weken? Geen probleem bleek vorig schooljaar al. De kinderen uit mijn toenmalige groep kregen een challenge aangeboden waarin zij op zoek gingen naar een geschikte camping voor mij en mijn gezin. Je kunt hier kijken voor het resultaat van vorig jaar.



Het was een succes vorig jaar. Ik heb aan mijn kinderen voorgelegd of de klas weer een camping uit mocht zoeken. Dat leek ze een goed plan. Wij hebben vorig jaar immers genoten van de voorpret en de uiteindelijke vakantie was fantastisch. De camping, de locatie, de omgeving en tenslotte werkte het weer ook nog eens mee.
 

Zondagavond de klas aangekleed om te zorgen voor een WOW effect bij de kinderen. Nou, dat is gelukt hoor. Monden vielen open, dit hadden ze vanmorgen niet gedacht toen ze opstonden en naar school gingen. Ik zat voor de tent in mijn stoeltje de kinderen op te wachten. Alle kids gingen op de grond bij mijn tentje zitten. De 30 kinderen hadden natuurlijk vragen genoeg. Wat is dit nu weer? Wat gaat er gebeuren? Ze waren getriggerd. Ik heette ze allemaal welkom op mijn camping en vroeg wat er zo allemaal te zien was op deze camping. Eerst maar eens even gezellig wat zaken besproken, voordat we naar de #challenge gingen.



In een koffertje zat de challenge. Er was sprake van een probleem en dat moest worden opgelost. Een kind las de challenge voor en daarna werd deze door de groep even kort samengevat. "Dus wij gaan écht een camping voor jou zoeken?" "En ga je daar dan ook écht naar toe? " Ik kon de vragen met 2x ja beantwoorden. Het enthousiasme bij de kinderen werd er niet minder van.

Groepjes maken voor deze challenge. Hoe gaan we dat aanpakken? Ik had bedacht om de kinderen in een line-up te zetten. Ze moesten in 1 lijn gaan staan. Degene met de meeste campingervaring kwam vooraan te staan en het kind met de minste campingervaring sloot de rij. Het nummeren kon beginnen. 1 t/m 10 1t/m 5 10 t/m 6 en 10 t/m 1. De groepjes waren gemaakt. Ieder groepje had ervaringsdeskundigen onder zich.

De line-up.
Uitpluizen van de challenge.
De geformeerde groepjes doken bij elkaar en kregen p.p. de challenge uitgereikt. Wat moet er nu eigenlijk allemaal gebeuren? Welke succescriteria staan er nu allemaal in de challenge waarmee onze presentatie van de gevonden camping zal slagen? Dit werd met kleurpotloden aangegeven. Ieder voor zich kleurde alle taken die konden worden verdeeld.
De volgende stap was snel gemaakt. Verdeel nu eens binnen de groep alle taken en schrijf daar de verantwoordelijk kinderen bij.

De laatste stap voor vandaag kon worden gezet. Het uitreiken van de provincie waarbinnen de groep moet gaan zoeken. Ieder groepje kreeg de provincievlag. Op dit moment weten ze wellicht nog niet welke provincie ze hebben. Uitzoeken maar. Er blijven 2 provincies over. Deze plaatsen we even op de reservebank. Mocht een groepje willen ruilen (niet de eerste onderzoeksdag) dan hebben ze later de mogelijkheid.

Alle voorbereidingen waren getroffen om morgen écht aan de slag te gaan. Nu blijkt dat leerlingen 's middags (thuis) al op zoek gingen naar de provincie van de gekregen vlag en werd er thuis met ouders al driftig over gesproken. De reis was begonnen...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten