vrijdag 6 februari 2015

I KANtelen in 1000 dagen

Gisteravond naar een bijeenkomst geweest van United4Education. Veel voorbij zien komen op twitter, vernieuwde website bezocht. Een en ander was me wel duidelijk, maar ik kwam niet tot de kern. Transitiepaden? Kon me geen beeld vormen. Gelukkig werd de avond gestart met de uitleg van deze paden. Vorig jaar was de start van dit geweldige initiatief. De gemaakte vorderingen werden van enkele paden getoond. Waar zijn we als transitiepad mee bezig en wat stellen we onszelf als doel? Verbinden, verbinden en nog eens verbinden. Dat is hetgeen elk pad doet.
"De leerling centraal", "de leraar in zijn/haar macht", "zinvolle verbindingen met ouders" en "YOUth4education". 4 van de (nu) in totaal 9 paden. Ze werden allemaal kort aangetipt. Te veel om te vertellen en te weinig tijd. De regie werd strak in handen gehouden door Sandra Verbruggen. Alle paden worden door enthousiaste/bevlogen mensen die het onderwijs een warm hart toedragen bewandeld.

Meer info over de transitiepaden lees je hier.

Het onderwijs kantelen..... en dat in 1000 dagen. Lukt dat? Als je er niet aan begint, gaat dat zeker niet lukken. I KANtelen is wellicht een leuke slogan.


 Ik ga maandag in mijn klas maar weer eens kritisch vragen wat de kinderen willen behouden van het huidige onderwijs dat ze krijgen en wat ze graag willen veranderen. Samen de dialoog aangaan. We zijn samen de reis aangegaan enkele maanden geleden. Tot op heden al veel avonturen ondernomen, maar ik voorspel op korte termijn nieuwe prachtige ervaringen.
I KANtelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten