woensdag 11 maart 2015

Feedback geven én ontvangen, kunnen bb kinderen dat?

De afgelopen weken hebben de kinderen gewerkt aan het kernconcept: klimaten. In groepjes gingen de kinderen aan de slag om samen met de 3 andere groepsgenoten een klimaatzone uit te werken. We kwamen samen overeen dat er 6 items beschreven moesten worden op de posters. Ze gingen op zoek naar de info. In een tijdsbestek van nog geen 2 middagen hadden ze fantastische producten gemaakt. Dat was prachtig. De weg ernaartoe was minstens zo waardevol, zo niet waardevoller. De kinderen uit de groepen 7 & 8 werken deze middagen samen. Alle groepjes hadden 2 groepsleden uit groep 7 en 2 leden uit groep 8. De posters werden vorige week dinsdag door de leerlingen beoordeeld middels een rubric. Mijn collega van groep 7 ,Hella Kuijpers, en ik hadden deze van te voren voor de leerlingen gemaakt.
"Een rubric is een middel om een product dat gemaakt is te beoordelen. Een rubric zegt meer dan slechts een enkel cijfer. Het maakt de leerling duidelijk wat goed ging en wat minder goed ging. Hierdoor kunnen leerlingen zichzelf nieuwe doelen stellen." Bron SLO

Hieronder zie je de rubrics zoals de kinderen ze gekregen hebben van ons. Lees iedere keer de omschrijvingen. Past de omschrijving bij de gemaakte poster: knip het symbool uit en plak het achter het juiste deelonderwerp. Alle groepjes kregen 3x een beoordeling. Leuk als ze dan een zon krijgen, maar ook een donderwolk voor hetzelfde item. Dat roept bij kinderen vragen op. Ze gingen dan ook verhaal halen bij het groepje dat had beoordeeld. Mooi dat het stof tot gesprek oproept. Zou dat ook zijn gebeurd als ze enkel een cijfer hadden gekregen voor hun werk?


De posters waren gemaakt. De week erna. Vervolg stap. Maak nu (met hetzelfde groepje) een poster a.d.h.v. een challenge. De uitleg van zo'n challenge staat hier beschreven.
Ook nu weer, prachtige resultaten. De rubric aangepast en ook nu weer de producten middels deze weg beoordeeld. Aanpassingen hadden we gedaan ook aan de hand van tips van de kinderen. Wat mis je nog, wat is onduidelijk?

Alle groepjes kregen ook vandaag weer de beoordelingen terug. De meest waardevolle tips werden op het bord verzameld en staan in de onderstaande link.

Tot slot maakten we de laatste slag met dit project. Hoe is nu JOUW deelname/inbreng geweest tijdens het proces? De kinderen kozen eerst voor zichzelf het juiste symbool dat stond voor hun deelname. Ze schrijven er ook bij wat er goed ging (What Went Well..) en wat er een volgende keer nóg beter zou kunnen (Even Better If...). Ze schrijven op losse blaadjes ook een beoordeling voor een ander op. Zo had je uiteindelijk 1x een symbool met daarbij uitleg hoe je jezelf zag én je kreeg 3x feedback van medeleerlingen. Ik heb zojuist de formulieren gelezen. WAUW. Wat gaaf gedaan zeg. Eerlijk en duidelijk, kunnen én durven kinderen te zeggen wat ze vinden.
Kijken wat het volgende kernconcept ons gaat geven!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen