donderdag 10 maart 2016

Huiswerk op papier of toch liever digitaal?


Huiswerk, er is al veel over geschreven en veel over gezegd. Zinvol, niet zinvol. Zinvol is het wel om onszelf af te vragen waarom we huiswerk meegeven aan de leerlingen. Enerzijds kun je ze laten oefenen met de lesstof en anderzijds leren ze te plannen. Er zijn ongetwijfeld nog legio voorbeelden te noemen waarom je huiswerk zou kunnen geven. De eerste 2 voorbeelden zijn volgens mij de hoofdzakelijke.

Oké, dan geef je de kids huiswerk mee. Dan is de vraag wát je gaat geven aan huiswerk, maar ook hoé je dat gaat doen? Ik  kijk waar we in de les mee bezig zijn. Ik laat het huiswerk aansluiten bij de lesstof die ze op school ook krijgen. Afwisseling is daarbij wel belangrijk. Afwisseling in oefening, afwisseling in bespreking, afwisseling in het geven van feedback, afwisseling in... Leerlingen betrokken laten zijn en houden.
Regelmatig navraag doen hoe de leerlingen het ervaren, ook belangrijk. Zit ik als leerkracht zijnde wel goed met mijn aannames? "Ik denk dat ze deze oefening wel begrijpen of leuk vinden, want ik zie dat....." Vraag het ze gewoon. Dan zit je altijd goed.

Nu het hoe.
De afgelopen keren hebben ze het werk op papier gemaakt. Dit deden ze keurig en na het maken zijn ze in tweetallen/groepjes de opdrachten gaan nabespreken. Dan met een spelelement (gamefication) erin en de andere keer weer niet. Ik heb hier eerder een blog over geschreven deze zijn hier en hier te lezen. De laatste keer hebben ze het huiswerk digitaal gemaakt. Daar is menig tool voor te gebruiken. Ik koos voor de tool socrative. De tool wordt meestal ingezet tijdens de lessen, maar hij is ook te gebruiken buiten de lessen om. Je activeert een kamer en geeft leerlingen het kamernummer. Inloggen kunnen ze anytime, anyplace en ze maken de opdrachten.

Ik vroeg mezelf af of ik hiermee wel goed zat. Was dit hetgeen de leerlingen wilden? Waar gaat hun voorkeur naar uit: werken op papier of het huiswerk digitaal maken.

Ze waren daar heel duidelijk in. Ze gaven de volgende argumenten waarom ze het huiswerk graag digitaal wilden maken:

1 Ik vind het leuker om het digitaal te maken.
2 Ik heb het gevoel dat ik het huiswerk nu ook sneller maak.
3 Ik hoef me nu niet te concentreren op het schrijven.
4 Ik kan het huiswerk niet vergeten om mee naar school te nemen.
5 Ik zie meteen hoe ik mijn huiswerk gemaakt heb. Ik leer hier meer van.

Stuk voor stuk goede argumenten. Mijn leerlingen maken de komende tijd het huiswerk dus digitaal. Dat moge duidelijk zijn. Evalueren na verloop van tijd? Doen we. Daarna bepalen we samen de nieuwe koers.
why-students-dont-do-homework2c
www.teachthought.com/pedagogy/why-students-dont-do-their-homework-and-what-you-can-do-about-it/

1 opmerking:

  1. Beste Jeroen,
    ik vind jouw benadering heel goed en ook wel vernieuwend. Het aanbieden van huiswerk op een digitale manier is zeker motiverend voor leerlingen. Tóch zou ik eerder voor aan afwisseling in papier/digitaal kiezen om te voorkomen dat leerlingen nóg minder schrijven (een van de argumenten van de kinderen) dan ze nu al doen en nog langer aan de pc zitten dan ze nu al doen. Schrijven is iets dat voor de kinderen ook in de privé-sfeer hoort en niet alleen aan school gekoppeld moet worden.
    Wat de argumenten die voor huiswerk pleiten betreft: ik zelf vind dat huiswerk de ouders de mogelijkheid biedt om te zien waarmee men op school bezig is.

    BeantwoordenVerwijderen