vrijdag 28 december 2018

Escape the class óf break in the box

Het was dit kalenderjaar dat ik voor de 3e keer edcampnl bezocht. Een heerlijke onconferentie waarbij de deelnemers hét moeten doen. Ditmaal op locatie in Meppel met als gastheren Jorrit Neele en Durk Harmen de Boer. De uitleg wat een edcamp is, staat hier.
Tijdens deze edcamp bezocht ik onder andere een workshop van Elisabeth Schaap. Zij vertelde hoe ze lesstof aanbood aan leerlingen d.m.v. een escaperoom. JA, dat wil ik ook, maar niet nu. Dit idee zet ik op mijn to-do list en daar ga ik vast nog wel een keer mee aan de slag. Waarom hiermee aan de slag gaan? Gaaf om onderwijs te ontwerpen voor de kids en omdat ik denk dat deze wijze van leren aanslaat bij de leerlingen. Ik merk als ik een activiteit ontwerp het vele malen meer van mijzelf is en dit zo ook beter/duidelijker kan overbrengen aan de lerende.

Escaperooms, ik had ze tot voor kort nog nooit bezocht. Onlangs met een teamuitje er één bezocht en helaas komen te overlijden. 'We failed to escape' zoals zo mooi op de website van het bedrijf staat, inclusief foto. Ondanks mijn overlijden toch enthousiast geworden en wetende dat ik ze nog vaker zal bezoeken én vastberaden dan wel levend eruit te geraken.

Inmiddels begin november aan het klussen geslagen om zelf een escaperoom in elkaar te knutselen. Eigenlijk mag het geen escaperoom heten, maar is het meer een break in box. Het is niet zo zeer de bedoeling om uit een kamer te geraken, maar meer om middels opdrachten IN de box te geraken. De box is inmiddels gereed. Ik heb er 2 gemaakt, een kleintje en een grotere versie. Beiden voorzien van een zwarte buitenkant, met logo en diverse ogen om hieraan sloten te bevestigen.


Waarom zou ik eigenlijk zo'n break in box willen creëren? Wat is de 'why'? Middels een woordveld heb ik mijn gedachten op papier gezet. Waarom zou ik dit doen, welke materialen zijn nodig, etc.

Besloten om de box voor zowel groep 7 als voor 8 in te zetten bij de methode van rekenen. Dit om aan het eind van het blok te checken of de lesstof 'zit'. Dit checken gebeurt altijd per individu. Wat kan een leerlingen op individueel gebied. De box wordt nu ingezet op groepsniveau (5 à 6 leerlingen per keer). Wat doet een groep met de spelvormen. Lukt het ze om er samen uit te komen? Wordt er hulp verleend aan elkaar? Is opgeven of doorzetten hetgeen je ziet?

De spelvormen bedenken was een volgende stap. Al snel wist ik welke gebieden ik wilde 'testen'. Ik wilde echter niet alles middels werkbladen testen. Ze moesten ook hands-on aan de slag kunnen gaan. Bij het bedenken van de verschillende opdrachten liep ik vast. Ik bedacht iedere keer variaties op hetgeen ik al had. Zo werden de opdrachten niet heel divers. Ik had hulp nodig. Die vond ik bij edcampnl 4 in Waalre. Met de escapebox die kant uit en op zoek naar inspiratie van derden. Met hulp van Ellen van de Wildenberg, Eddy Erkelens en nog 4 anderen huiswaarts met tal van ideeën.


De volgende stap was alle spelvormen koppelen aan lesstof. Spelvormen die veel tijd vragen bij het juist uitwerken. Bij een volgende keer kan ik de spelvorm gebruiken, maar andere content eraan toevoegen. Wetende dat je wel voor variatie zult moeten zorgen om het interessant te houden voor de leerlingen.

Dank aan Maud voor het testen van het materiaal. 'Dit is veel leuker dan rekenen in de klas'. Procent sommen uitrekenend op de grond in de woonkamer 😂





 De eerste 2 groepen (8) hebben de opdrachten gemaakt. Het is de ene groep wel gelukt om in de box te geraken en de andere helaas niet. Mooi om die processen te zien en nieuwsgierig hoe het ze een volgende keer zal vergaan.
Hieronder heb ik een link geplaatst die naar de documenten verwijst die ik heb gebruikt. Veel plezier ermee. Oh ja, veel materialen die ik gebruik, heb ik besteld via Ali Express. Sloten (padlocks) zijn hier te vinden in allerlei varianten en kleuren.

https://www.dropbox.com/sh/2adcmzjmjao55qc/AAAR2O83_q0EHnDeZpSwL1tZa?dl=0

Geen opmerkingen:

Een reactie posten